سزارین خطرچاقی درفرزندان را افزایش می‌دهد

7 سپتامبر 2016- محققان آمریکایی دریافتند که عمل سزارین ممکن است خطر ابتلا فرزندان را به چاقی افزایش دهد که همچنین می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درمراحل بعدی زندگی گردد.

 دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی Chanدر هاروارد تخمین زدند که احتمال چاق شدن نوزادان متولد شده به روش سزارین در دوران کودکی 15 درصد بیش از نوزادانی است که به روش طبیعی به دنیا آمده‌اند.

 یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی JAMA Pediatricsبصورت آنلاین منتشر شده است و نشان می دهد افزایش خطر چاقی مرتبط با زایمان سزارین بر خلاف زایمان واژینال ممکن است در طی بزرگسالی باقی بماند.

محققان همچنین کشف کردند که احتمال چاقی نوزادانی که از طریق زایمان سزارین متولد می‌شوند نسبت به خواهرها و برادرهای آنها که از طریق زایمان طبیعی متولد شده‌اند، 64 درصد بالاتر است.

علاوه بر این شانس چاقی نوزادانی متولد شده از طریق زایمان طبیعی توسط مادرانی که در زایمان قبلی تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، درمقایسه با نوزادانی که متولد روش تکرار سزارین بودند 31 درصد کمتر است.

در حال حاضر، میزان سزارین در انگستان 26.2درصد یا به عبارت دیگر یک زایمان از هر 4 تا 5 زایمان است که علت آن می‌تواند بارداری در سنین بالا یا چاقی مادر باشد.

دانشمندان هم اکنون از برخی خطرات روش سزارین برای مادر و نوزاد مطلع هستند، این یافته ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا فرزندان به چاقی می‌تواند عامل خطری دیگر در غیاب نشانه‌های واضح پزشکی یا زنان و زایمان باشد که باید درنظر گرفته شود.

تا قبل از انجام این مطالعه، تحقیقات موجود در ارتباط بین چاقی فرزندان و تولد به روش سزارین فاقد اطلاعات دقیق از تأثیرات علی و معلولی بود.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Chavarroو همکارانش به مدت 16 سال به بررسی اطلاعات گرانبهای بیش از 22 هزار فرد بالغ جوان که در مطالعه ی "Growing Up Today" شرکت کرده بودند و از کودکی تا سن 20 تا 28 سالگی تحت نظارت بودند، پرداختند. از میان این افراد 4921 نفر(22.3  درصد) به روش سزارین متولد شده بودند، این افراد از سال 1996 تا 2012 هر سال یا هر دو سال یک بار به پرسشنامه‌هایی پاسخ دادند.

پس از کنترل عوامل مخدوش کننده‌ی بالقوه مانند سن مادر در زمان زایمان، شاخص توده‌ی بدنی مادر قبل از بارداری، وزن هنگام تولد و جنسیت فرزندان، ارتباط بین خطر ابتلا به چاقی و سزارین ضعیف شد اما همچنان این تفاوت قابل توجه و معنی دار بود.

با توجه به همه ی عوامل خطر دیگر از جمله ژنتیک که تا حد زیادی برای خواهرها و برادرها  یکسان است، پرفسور چاوارو معتقد است که نوع زایمان تعیین کننده ی چاقی یک کودک است.

با این حال محققان نتوانسته اند اطلاعاتی در مورد میکروبیوتای فرزندان ارائه دهند، در چندین مطالعه ی قبلی مشخص شده است که میکروبیوتای نوزاد می‌تواند با تماس نوزاد با میکروبیوم دستگاه گوارش مادر از طریق زایمان واژینال تحت تأثیر قرار گرفته و خطر ابتلا به  چاقی را کاهش دهد.

در هر حال، زایمان به روش سزارین در برخی موارد بخصوص در زنان مبتلا به دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی، فشارخون بالا، BMIبالا و سابقه‌ی‌ قبلی زایمان به روش سزارین، لازم و نجات بخش زندگی زنان و نوزادان است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/c-section-ups-obesity-risk-in-offspring,-study-finds-98721837.html